تبیین مفهوم خوانایی برمبنای نظریه‌های ادراک و دریافت در سیر حفاظت و مرمت آثار هنری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حفاظت و مرمت آثار تاریخی -دانشکده حفاظت و مرمت آثار دانشگاه هنر تهران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، گروه حفاظت و مرمت آثار تاریخی، تهران، ایران

3 عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، دانشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی، تهران، ایران

چکیده

آثار هنریِ دارای ارزش تاریخی و فرهنگی، نیازمند حفاظت و مرمت هستند. اما چگونگی حفاظت و مرمت این‌گونه آثار همواره نزد صاحب‌نظران حوزه‌ی حفاظت و مرمت، مورد بحث بوده است. از همین رو با توجه به دیدگاه‌های متفاوت نسبت به حفاظت و مرمت آثار هنری و تکامل این دیدگاه‌ها در سیر زمان، باید اصول اولیه‌ای را مبنای اقدامات حفاظتی و مرمتی قرار داد. این مقاله، که به روش تفسیری-تحلیلی نوشته شده، به تشریح معنا و مفهوم نظریه‌ی هرمنوتیک می‌پردازد که برای خوانش متون، جنبه‌ای فلسفی دارد. از همین رو، برخی از دیدگاه‌های نظریه‌پردازانِ آن از جمله شلایرماخر، دیلتای، هایدگر و گادامر را بیان می‌کند و قصد دارد به‌ منظور تبیین مفهوم اصل خوانایی در سیر حفاظت و مرمت آثار هنری، ارتباط آن را با نظریه‌های ادراک و دریافت، و نیز با توجه به برخی دیدگاه‌ های فلاسفه بزرگ ایرانی–اسلامی در حوزه شناخت و درک معانی و دستیابی به ماهیت و حقیقت مستتر در اثر، بررسی کند. همچنین، بررسی آرای صاحب‌نظران و اندیشمندان در حوزه‌ی حفاظت و مرمت که نقدی برحفظ اصالت، مقصود هنرمند اولیه و حقیقت باطنی اثر را دارد از دیگر هدف‌های این پژوهش به شمار می‌رود.
از نتایج حاصل شده در این پژوهش با توجه به مقوله‌ی احترام به قصد و نیت هنرمند خالق اثر، اصالت، زیبایی‌شناسی و حفاظت از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی، در حقیقت می‌توان یکی از اصلی‌ترین وظایف حفاظت مرمتگر در مسیر پر چالش حفاظت و مرمت آثار تاریخی –هنری را استفاده از ابزار تفسیر اثر هنری به‌منظور خواناتر کردن آن برای مخاطب دانست.

کلیدواژه‌ها